Mercedes Vito contactslot reparatie

Vito W639 + Vito W477

Mercedes Vito W639 contactslot kapot

Bouwjaar 2003-2014

  • Kan sleutel draaien maar auto start niet

  • De Vito start niet (geen geluid van startmotor)

  • Stuurslot ontgrendeld mogelijk niet

  • Dashboard lampjes gaan niet aan

  • Sleutel hapert soms bij draaien

  • Kan sleutel niet draaien

mercedes vito w639 blauw vooraanzicht
mercedes vito w639 wit in werkplaats voor aanzicht

Vito W639 Contactslot problemen

De sleutel kan wel nog gedraaid worden:
Het contactslot is de boosdoener en reparatie is mogelijk.
Bij dit model komt het heel vaak voor dat door vervuiling in het contactslot interne draaicontacten overmatig slijten waardoor bepaalde circuits in het slot niet meer worden aangestuurd. Het gevolg is dat bij het draaien van de sleutel de auto niet meer op contact gaat, of niet meer start. Soms draait de sleutel ook zwaar.

De sleutel kan niet meer gedraaid worden: 
Dit maakt het wat lastiger. Oorzaken:  

  • internet slijtage (meestal) → reparatie contactslot mogelijk
  • stuurslot kapot (soms) → kunnen we ook repareren (of een module naar u opsturen waarmee het stuurslot overbrugt kan worden).
  • printplaat defect (soms) → contactslot moet vernieuwd worden. (we hebben contactsloten op voorraad).

Met onze testapparatuur kunnen wij zien wat exact het probleem is. Stuur het contactslot + sleutel naar ons op dan krijgt u van ons een diagnose.

Mercedes Vito W639 contactslot demonteren

In de video hiernaast is te zien dat er 2 manieren zijn om het contactslot van een Vito (2003-2014) te demonteren:

  1. Door de plastic plaat boven de voetpedalen los te schroeven (torx). Verwijder de luchtbuis welke ook met een torx vast zit. Draai de ring rond het contactslot los met een punttang. Nu is er ruimte om vanuit onderlangs het contactslot vast te pakken en naar beneden te trekken. Klik de connector van het slot los.
  2. Verwijder het plastic frame rond de radio. Schroef de radio los (4 torx). Draai de ring rond het contactslot los naar links. Pak door het gat van de radio het contactslot beet en trek hem naar voren. Klik de stekkertjes van het slot los.

Indien de Vito een automaatbak heeft, dan zit er nog een stevige kabel aan de zijkant van het contactslot vast. Pak de punt tang en knijp de lipjes samen en beweeg de connector naar de voorkant van het slot toe.

Mercedes Vito W447 contactslot kapot

Bouwjaar 2015-2024

  • Kan de sleutel draaien maar auto start niet

  • Hij gaat niet op contact

  • Hij gaat wel op contact maar start niet
  • De motor blijft lopen na eruit halen sleutel
  • De auto reageert nergens op
  • Deurvergrendeling werkt mogelijk niet
mercedes vito w447 wit voor en zij aanzicht
contactslot van mercedes vito w447 type fbs4

Vito W447 Contactslot probleem

De nieuwe Vito (vanaf 2015) krijgt ontzettend vaak contactslot problemen. Revisie is mogelijk, contactslot vervanging is niet nodig.
Door slijtage worden interne contacten niet meer aangestuurd maar de raarste effecten als gevolg. Bij dit model kan wel altijd met de sleutel gedraaid worden, echter vaak gebeurd er niks; er gaan geen dashboardlampjes aan en er kan niet meer gestart worden. Soms gaan wel dashboardlampjes aan, maar is start niet mogelijk. In aparte gevallen kan het zijn dat de sleutel uitgetrokken wordt, maar dat de motor blijft lopen. In dit geval steek de sleutel weer in, en beweeg de sleutel, zonder te draaien, op en neer. Vaak valt de motor dan wel uit. Het kan zijn dat de deurvergrendeling niet meer werkt.

Stuurslot kapot.
Het komt niet vaak voor, maar soms gaat het stuurslot van dit type Vito kapot. Ook deze kunnen wij repareren. Het is echter een klusje om het stuurslot te demonteren; de stuurkolom moet eruit. Handig om te weten; de Vito met automaatbak heeft vaak geen stuurslot. Indien het stuurslot kapot is staan er meestal foutcodes in de ezs-module: 

  • B225409 "ESL component error" / ELV component storing
  • B225464 "ESL is defective" / ELV is defect

Mercedes Vito W447 contactslot demonteren

Instructies om het contactslot snel en redelijk simpel te verwijderen zodat u het contactslot kunt opsturen of langsbrengen. Geen speciaal gereedschap nodig. De accu hoeft niet van te voren losgekoppeld te worden.

  • Steek boven de voetpedalen je linker arm omhoog en zoek het contactslot. Zoals te zien is op de foto zit er linksonder + rechtsboven van het slot een lipje. 
  • Knijp beide lipjes tegelijk naar binnen toe.
  • Met je vrije rechterhand duw je stevig tegen de voorkant van het contactslot (waar je de sleutel insteekt). Het contactslot moet dan los komen uit zijn klem.
  • Klik de connector(s) los van het contactslot.

 

Stuur het contactslot naar ons op, breng deze langs of, als de auto nog start, breng de auto naar ons toe. Vaak s'avonds en in het weekend ook mogelijk.

contactslot mercedes vito w447 demonteren

Werkwijze

post icon

Per post

U bouwt zelf het contactslot uit en stuurt deze samen met minimaal 1 autosleutel naar ons op. Demontage instructies staan hierboven.
Na ontvangst sturen wij het slot dezelfde dag retour. Het contactslot wordt volledig gereviseerd en getest.
Neem voor verzending altijd even contact met ons op.

werkplaats icon

In onze werkplaats

U maakt vooraf een afspraak om de reparatie in onze werkplaats te laten uitvoeren. Hier kunt u altijd op wachten. Indien de auto niet meer start dan kunt u met onze demontage instructies het contactslot uitbouwen en langsbrengen. 

Kosten

Ondanks het leveren van hoge kwaliteit en een uiterst snelle reparatietijd bieden wij ook concurrerende prijzen aan. Ieder voertuig en iedere situatie is echter anders, neem daarom voor een prijs altijd even contact met ons op.

Contact (snelle reactie)

Voor vragen of het maken van een afspraak kunt u onderstaand formulier invullen of e-mailen naar info@contactslotreparatie.nl of bel 00316-52619000

Adres

Contactslot Reparatie
In de Cramer 29c
6411RS Heerlen
Nederland

Whatsapp

Telefoon

0652619000